Rapport fra under sløret - Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening
Rapport fra under sløret

Rapport fra under sløret

- Hei jeg heter Aisha og jeg pleide å gå på denne skolen, sier den 20 år gamle kvinnen som står foran 30 elever og lærere ved Sandvika videregående skoles helse- og sosiallinje. En naturlig situasjon, hadde det ikke vært for én ting: Aisha Shezadi Kausar (t.h.) viser ikke mer enn øynene og hendene sine, hun er dekket av en fotsid niqab. - Jeg syns det er viktig å møte en som Aisha, sier skoleelev Iren Langeland (t.h.). – Dette er noe vi hører mye om gjennom mediene og som det er fordommer mot. Kanskje vi kan forstå litt mer av å høre henne fortelle, sier Langeland.

17.01. 2012

- Vi sender Aisha Kausar ut i forlengelse av en tekst som i sterk grad handler om å gå i møte med fordommer. Vi i !les synes det er er veldig verdifullt at en jente i niqab kan stå foran skoleklasser og ta i mot spørsmål, sier Kristine Isaksen i !les. Foreningen !les har i forbindelse med Rein tekst-aksjonen samarbeidet med NFF om å sende forfattere ut i skolen, blant annet Aisha Shezadi Kausar, som har skrevet teksten «Du, jeg og niqab», som først sto på trykk i «Utilslørt. Muslimske råtekster». Nå står den i tekstsamlingen «Rein tekst 2011/2012» som sendes ut til skoler over hele landet for å øke leselysten blant norske ungdommer. 
Flere av forfatterne i tekstsamlingen kan bestilles til norske klasserom, i samarbeid med NFFs Faglitterære forfatterformidling: Forfattere så forskjellige som Hannah Helseth, som forteller om unges sexfiksering basert på boka "Generasjon sex", Maria Amelie som forteller om å være papirløs i Norge med en tekst fra boka "Ulovlig norsk", og Kristian Fjellanger, som forteller om overvekt i teksten "Feit: Mitt liv som tjukkas".
- Det er viktig for meg å være her for å fortelle om de valgene jeg har tatt. Det er små skritt for å øke forståelsen for det livet jeg lever. Folk stirrer på meg på gata, men jeg får sjelden anledning til å svare på spørsmålene direkte. Det er mange av de samme spørsmålene som går igjen, og som jeg møtte også i dette klasserommet. Mitt mål er et tolerant samfunn, sier Aisha, som må ta i mot spørsmål fra elevene innen helse og sosial på den videregående skolen. Det hagler med spørsmål og betraktninger de to timene hun står foran dem: «Hvordan kan du si at dette ikke er knyttet til et kvinnefiendtlig syn», «hvordan kan dette ikke påvirke din kommunikasjon med andre mennesker, 80 prosent av kommunikasjon er jo kroppsspråk!», «hvordan kan du få en jobb når du er helt tildekket?», er blant spørsmålene Aisha må svare på.
 
-Jeg føler meg ikke undertrykket når jeg går i niqab, snarere tvert i mot, det føltes som et riktig valg da jeg begynte med det, etter at jeg var ferdig i videregående skole. Men jeg kan ikke nok om Koranen, bare henvise til andre autoriteter. Og man kan fint kommunisere med andre pr e-post og på internett, man må ikke se et ansikt for å forstå kommunikasjon, det har like mye med andres ønske om å forsøke å forstå. Ja,  det er vanskelig å få jobb, men jeg håper at jeg får det, hvis Gud vil. Jeg er arbeidssøkende,  svarer hun rolig.
 -Jeg ville ha inn Aisha fordi jeg kjenner henne fra før, som elev på skolen. Jeg syns det er viktig at elevene møter henne, og lærer å forholde seg til forskjellige kulturer og religioner, sier Ingrid Svennevig Hagen, bibliotekar ved skolebiblioteket på Sandvika videregående skole, og som hadde bestilt forfatterbesøket denne onsdagen.
 
Aisha Shezadis besøk på norske skoler har vakt debatt. Les mer om  den her.

FOTO: Hilde Østby

Menu

===== DATATABLES (SORTING)=====