Nyheter
Gi elevene gode og oppdaterte læremidler!

Ilja C. Hendel
Arne Vestbø
Én sak må stå høyt oppe på agendaen når de nye kommunestyrene over det ganske land trer sammen etter valget: Å sikre at alle elever har tilgang på gode og oppdaterte læremidler.
Dette innlegget har stått på trykk i flere lokalaviser etter valget 11. september 2023.
For slik er ikke situasjonen i norske klasserom i dag. Kun 19 prosent av grunnskolene har oppdaterte læremidler i alle fag, til tross for at Kunnskapsløftet 2020 (“Fagfornyelsen”) er ferdig innført. Tallet stammer fra en undersøkelse som NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) har gjort på oppdrag fra NFFO. Samme undersøkelse viser også at fysiske skolebøker er betydelig nedprioritert i norsk skole. Mens alle skoler i 2013 svarte at elevene hadde tilgang på fysiske bøker, svarer 7 prosent av grunnskolene negativt på dette spørsmålet i dag. Tilgangen på digitale læremidler er derimot tilnærmet hundre prosent. Men norske elever må ha tilgang på begge deler: I enkelte fag og emner vil det digitale fungere best, i andre det fysiske. Hva som gir best læring, vil også variere fra elev til elev.
80 prosent av grunnskolelederne begrunner manglende innkjøp av læremidler med dårlig økonomi. Som blant andre NRK har vist i flere saker den siste tiden, bruker kommune-Norge svimlende summer på nettbrett og digital infrastruktur i stedet for å betale for å få innhold av høy kvalitet. Dette til tross for at tilbudet er der: Norske forfattere og forlag har utviklet nye læremidler som er klar til bruk i alle skolefag.
Staten må bidra, men mye av ansvaret for å prioritere læremidler ligger hos den enkelte kommune. Å sikre kvalitet i skolen og elevers tilgang til gode og oppdaterte læremidler er en av kjerneoppgavene i lokaldemokratiet, og helt sentralt for byggingen av vårt felles kunnskapssamfunn.

Et stort tap for norsk litteratur i utlandet
Regjeringen foreslår å kutte Ordninga for Norgeskunnskap i utlandet – først med en halvering i 2026, deretter full avvikling i 2027. NFFO mener dette vil svekke en sentral infrastruktur for norsk språk, litteratur og fagkunnskap internasjonalt.

Systemer fungerer
Det er godt å se at systemene virker. At vi lever i et land der ytringsfriheten ikke knebles bare fordi noen misliker det som blir sagt. Og dersom noe usant blir sagt, kan de ansvarlige holdes til ansvar. Det er det viktigste med saken om boken «Hvi...

Nasjonale prøver: Kraftig fall i elevenes leseferdigheter
Årets resultater fra nasjonale prøver i lesing viser en tydelig forverring. En av fire elever på 5. trinn presterer nå på laveste nivå, ifølge NRK