Nyheter
– Hvis universitetene skal legge til rette for formidling, kreves det at det stilles krav til og finnes insentiver for formidling av forskning i bokform på norsk

NFFO foreslår konkrete tiltak for å sikre akademisk ytringsfrihet. Les høringssvaret her:
Kunnskapsdepartementet har sendt ut NOU 2022: 2 – om akademisk ytringsfrihet til høring.
En ekspertgruppe for akademisk ytringsfrihet ble oppnevnt av Kunnskapsdepartementet 20. juli 2021 for å utrede problemstillinger knyttet til temaet.
NFFO har nå sendt inn sitt høringssvar, og sier enig med utvalget om at akademisk ytringsfrihet og formidling henger tett sammen. Formidling er viktig innad i akademia, både blant fagfeller og studenter. I tillegg er formidling, som utvalget påpeker, en del av akademias brede samfunnsoppdrag gjennom formidling utad: forskning og kunnskap skal formidles til befolkningen.
NFFO er videre opptatt av at rammebetingelsene for kunnskapsformidling i universitets-og høgskolesektoren må forbedres. Hvis universitetene skal legge til rette for formidling, i tråd med universitets-og høgskoleloven, kreves det at det stilles krav til og finnes insentiver for formidling av forskning i bokform på norsk. NFFO ser med bekymringen på tilstanden til det norske fagspråket i universitets-og høgskolesektoren, og mener det må tas betydelige grep for å bevare og utvikle språket, og sørge for at det skrives og utgis lærebøkerog fagbøker på norsk.
I høringssvaret vektlegger NFFO følgende hovedområder:
- De resultatbaserte indikatorene bør reduseres. Dersom en formidlingsindikator innføres, må den inkludere lærebøker
- Lærebøker kan ses på som en særskilt form for formidling som kan sammenlignes med de aktiviteter som foreslås å inngå i formidlingsindikatoren
- Lærebøker gir ingen økonomiskuttelling
- Formidling er idealistisk motivert, ikke økonomisk
- De økonomiske støtteordningene er ikke tilstrekkelige. Samfunnet må legge til rette for at forskere skal skrive lære-og fagbøker
- Akademisk ytringsfrihet må bety at forskeren selv velger hvordan hen vil formidle
- Formidling må inkluderes i doktorgraden
I høringssvaret fra NFFO presenteres også forslag om en rekke konkrete tiltak en bedring av rammebetingelsene for kunnskapsformidling i universitets-og høgskolesektoren.

Systemer fungerer
Det er godt å se at systemene virker. At vi lever i et land der ytringsfriheten ikke knebles bare fordi noen misliker det som blir sagt. Og dersom noe usant blir sagt, kan de ansvarlige holdes til ansvar. Det er det viktigste med saken om boken «Hvi...

Nasjonale prøver: Kraftig fall i elevenes leseferdigheter
Årets resultater fra nasjonale prøver i lesing viser en tydelig forverring. En av fire elever på 5. trinn presterer nå på laveste nivå, ifølge NRK
Skriftlige, lange tekster er fremdeles viktig for læring
Vi blir bekymret når det foreslås å bare slutte med langlesing og det kognitive arbeidet det medfører — å faktisk sette bort hele det kognitive arbeidet til kunstig intelligens som baserer seg på avansert sannsynlighetsregning.