Nyheter
– Hvis universitetene skal legge til rette for formidling, kreves det at det stilles krav til og finnes insentiver for formidling av forskning i bokform på norsk

NFFO foreslår konkrete tiltak for å sikre akademisk ytringsfrihet. Les høringssvaret her:
Kunnskapsdepartementet har sendt ut NOU 2022: 2 – om akademisk ytringsfrihet til høring.
En ekspertgruppe for akademisk ytringsfrihet ble oppnevnt av Kunnskapsdepartementet 20. juli 2021 for å utrede problemstillinger knyttet til temaet.
NFFO har nå sendt inn sitt høringssvar, og sier enig med utvalget om at akademisk ytringsfrihet og formidling henger tett sammen. Formidling er viktig innad i akademia, både blant fagfeller og studenter. I tillegg er formidling, som utvalget påpeker, en del av akademias brede samfunnsoppdrag gjennom formidling utad: forskning og kunnskap skal formidles til befolkningen.
NFFO er videre opptatt av at rammebetingelsene for kunnskapsformidling i universitets-og høgskolesektoren må forbedres. Hvis universitetene skal legge til rette for formidling, i tråd med universitets-og høgskoleloven, kreves det at det stilles krav til og finnes insentiver for formidling av forskning i bokform på norsk. NFFO ser med bekymringen på tilstanden til det norske fagspråket i universitets-og høgskolesektoren, og mener det må tas betydelige grep for å bevare og utvikle språket, og sørge for at det skrives og utgis lærebøkerog fagbøker på norsk.
I høringssvaret vektlegger NFFO følgende hovedområder:
- De resultatbaserte indikatorene bør reduseres. Dersom en formidlingsindikator innføres, må den inkludere lærebøker
- Lærebøker kan ses på som en særskilt form for formidling som kan sammenlignes med de aktiviteter som foreslås å inngå i formidlingsindikatoren
- Lærebøker gir ingen økonomiskuttelling
- Formidling er idealistisk motivert, ikke økonomisk
- De økonomiske støtteordningene er ikke tilstrekkelige. Samfunnet må legge til rette for at forskere skal skrive lære-og fagbøker
- Akademisk ytringsfrihet må bety at forskeren selv velger hvordan hen vil formidle
- Formidling må inkluderes i doktorgraden
I høringssvaret fra NFFO presenteres også forslag om en rekke konkrete tiltak en bedring av rammebetingelsene for kunnskapsformidling i universitets-og høgskolesektoren.

KI-loven: Uklart hvordan forfattere kan reservere seg
EUs KI-forordning skal gjennomføres i norsk rett, noe som innebærer at Norge vil få sin første KI-lov. NFFO understreker at opphavsretten må respekteres i møte med kunstig intelligens, og har sammen med Kunstnernettverket levert høringssvar.

Gjør høstferien til leseferie!
En samlet norsk bokbransje vil omdøpe høstferien til leseferie.
Lytt til læreren!
Midler brukt til innkjøp av læremidler har gått drastisk ned de siste årene, og mye tyder på at Stortingets ekstrabevilgninger til læremiddelkjøp har blitt omdisponert til andre formål. Det er på høy tid at ansvarlige politikere lytter til lærerne og...